znimok ekrana 2025 06 03 151202

У соціальних мережах поширюється маніпулятивна інформація про зміст НМТ з історії України.

 

Так, зазначається, що Програма зовнішнього незалежного оцінювання з історії України, відповідно до якої розробляють завдання НМТ, побудована на малозначущих для вступників подіях і постатях, що зумовлює оцінювання пам’яті вступників і вступниць, а не їхнє історичне мислення. Коментатори наводять різні приклади таких історичних діячів і подій, ілюструють свої твердження неякісними тестовими завданнями, що їх буцімто пропонуються вступникам.

Найперше зауважимо, що Програма розроблена спеціальною комісією МОН України на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та відповідно чинній навчальній програмі з історії України для закладів загальної середньої освіти.  З програмою оцінювання може ознайомитися кожний вступник і кожна вступниця і переконатися, що у документі відсутні згадки про переважну більшість діячів, про яких іронічно зауважують коментатори, зокрема немає таких: Швайпольт Фіоль, Сигизмунд, Авенаріус, Юркевич, Вахнянин, Плетенецький, Осипковський та ін. 

Не відповідає дійсності і закид про те, що Програма тестування передбачає знання деталей десяти російсько-турецьких війн, найперше з огляду на те, що їх стільки не було, а також тому, що Програмою насамперед передбачено перевірку розуміння вступником українського контексту ключових історичних подій. 

Цікавим є те, що в негативному контексті коментатори згадують представників полемічної літератури, попри те, що полемісти неабияк вплинули на суспільно-політичні та культурні процеси XVI ст.

Натомість чимало подій чи діячів, що фігурують у дописах у соціальних мережах як “надлишкові для вивчення”, мали неабияке значення для становлення Української держави. Применшення їх історичного значення свідчить лише про недостатню історичну грамотність окремих дописувачів. 

Подекуди для ілюстрації своїх тверджень коментатори використовують оприлюднені недоброчесними учасниками цьогорічного тестування завдання. Зауважимо, що для збереження матеріалів оцінювання УЦОЯО забирає у вступників чернетки, відтак абсолютна більшість опублікованих матеріалів, є перегуками і здогадками, а не завданнями, які пропонувалися вступникам. Частими у таких ілюстраціях є некоректно сформульовані умови та варіанти відповідей, недоречно підібрані джерела, упущені важливі деталі, які ускладнюють або унеможливлюють обрання правильної відповіді.

Наприклад, у наведеному завданні «автор» в умові проігнорував указаний в оригіналі період – ХІХ ст., спотворив як події, так і твердження, що відображають реакцію на них.

1 1

А ось оригінал завдання, із яким працювали учасники тестування.

2

Відмінності між оригіналом і переказом очевидні. 

Ось приклад ще одного завдання, коли «автор-зливач» вважає його таким, що було на реальному тестуванні. Він, “творчо опрацювавши” картосхему, уважає, що вона відображає події, оспівані у «Слові о полку Ігоревім».

3

Оригінал завдання, із яким працювати учасники тестування, подано нижче.

11111

Наголосимо на тому, що УЦОЯО замовляє тестові завдання у сертифікованих авторів, які пройшли навчання з тестології, є фахівцями в історичній галузі, а також розуміються на змісті викладання історії в закладах освіти.  Кожне завдання також  аналізують два незалежних експерти, вони, зокрема, визначають його відповідність програмі, його коректність, відсутність помилок. Потім добірки з таких завдань пропонуються певній вибірці учнів або студентів, тобто апробуються. Це потрібно для того, щоб переконатися: завдання працює правильно і перевіряє саме те і саме в той спосіб, на що першочергово спрямоване.

Укладаючи добірки тестів з історії України, фахівці УЦОЯО обов’язково включають завдання, які  перевіряють уміння вступників орієнтуватися в історичному часі (хронологічна компетентність) та просторі (просторова компетентність); працювати з джерелами історичної інформації, інтерпретувати їхній зміст, критично аналізувати (інформаційна компетентність); формулювати оцінки і версії історичних подій відповідно до  загальнолюдських цінностей певного часу та певної групи людей (аксіологічна компетентність).

Такий складний і довготривалий процес підготовлення тестових добірок дає змогу забезпечити відбір абітурієнтів, які зможуть успішно навчатися в закладах вищої освіти. 

Наостанок інформуємо, що фахівці УЦОЯО готові реагувати на конструктивну критику, розглянути обґрунтовані претензії та пропозиції. 

Джерело